Zajęcia otwarte to jedna z najciekawszych form współpracy nauczyciela z rodzicami, a tak rzadko stosowana w praktyce. Często boimy się rodziców, ich oceny merytorycznej. W praktyce wygląda to zupełnie inaczej. Rodzic patrzy tylko na "swojego skarba", na jego umiejętności. Zauważone braki u dziecka rodzic zwuykle stara się wyeliminować. Wsparcie rodziców to nieoceniona korzyść dla uczniów i nai=uczyciela. SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH - KSZTAŁCENIE ZINTEGROWANE Dzień aktywności klasa I - TEMAT BLOKU: Nasze zdrowie zależy od nas. TEMAT DNIA: Mój rozkład dnia - zdrowy czy nie? ZAPIS W DZIENNIKU: Omówienie rozkładu dnia (diagram) chłopca i sporządzenie własnego. Porównanie obu rozkładów. Właściwe spędzanie czasu wolnego. Odgrywanie scenek promujących zdrowy tryb życia (higiena ciała i jamy ustnej, zapobieganie przeziębieniom, odżywianie, bezpieczeństwo zabaw ruchowych na powietrzu itp.). Czytanie ze zrozumieniem tekstu " Czy dbasz o swoje zdrowie". Samoocena. Odczytywanie pełnych godzin na zegarze. Pisanie na pięciolinii dźwięku sol. Zabawy i gry ruchowe. CELE OPERACYJNE: Uczeń:
- wypowiada się na temat sposobów spędzania wolnego czasu i planowania zajęć w ciągu dnia,
- próbuje sporządzać własny diagram rozkładu dnia na wzór podanego i potrafi je porównać,
- odgrywa różne scenki identyfikując się z graną postacią,
- potrafi dbać o własne zdrowie,
- wygłasza teksty z pamięci,
- umie słuchać i wyciągać wnioski,
- jest odpowiedzialny za efekt artystyczny własnego zespołu,
- czyta ze zrozumieniem,
- odczytuje pełne godziny na zegarze,
- potrafi zapisać na pięciolinii dźwięk sol ćwierćnutami i ósemkami,
- chętnie śpiewa piosenki z ilustracją ruchową.
METODY:
- aktywizujące - inscenizacja, etiudy pantomimiczne, burza mózgów; promyczkowe uszeregowanie;
- słowne - praca z tekstem;
- praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe;
- bezpośredniej celowości ruchu;
- ewaluacja z zastosowaniem techniki "Rybi szkielet".
FORMY: indywidualna, zbiorowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: szary papier, zielone listki z kartonu, rekwizyty, kostiumy, dekoracja, kaseta magnetofonowa, magnetofon, grzechotki, nagrody (dyplomy, nagrody rzeczowe za miejsce I, II i III oraz owoce dla wszystkich uczestników konkursu; dla ucz .kl. I wyprawki do higieny jamy ustnej firmy "Blend a - med."), zegar, karty pracy nr 64 i 66, podręcznik - Wesoła szkoła cz.4, kółka ringo, arkusz ewaluacyjny. PRZEBIEG ZAJĘĆ
- Powitanie zaproszonych gości (dyrektora, pielęgniarki szkolnej, rodziców i nauczycieli).
- Zapoznanie z przebiegiem spotkania i wprowadzenie do tematu dnia - "Mój rozkład dnia, zdrowy czy nie?"
- Gra dramowa - etiudki pantomimiczne - przedstawienie ruchem i gestem poszczególnych czynności wykonywanych przez dzieci w ciągu dnia. Wyznaczone dzieci prezentują wybrane czynności, a pozostałe je rozpoznają.
- Burza mózgów - Co dla mnie znaczy: " dobre, zdrowe życie?" Dzieci wymyślają i podają co im się kojarzy z tym pojęciem, a nauczyciel zapisuje na szarym papierze.(Nauczyciel dba by skojarzenia dotyczyły różnych sfer życia np. siebie samego - ciała i psychiki; kontaktów z innymi ludźmi; środowiska).
- Dzieci siedzą na dywanie. Dyżurny rozdaje grzechotki. Nauczyciel opowiada różne historyjki. Bohaterami są dzieci w ich wieku. Gdy w opowiadaniu N. zbliży się do miejsca, gdzie pojawi się niezdrowy sposób życia, dzieci potrząsają grzechotkami.
Przykłady opowiadań:
- Marek wyszedł z ubikacji. Minął umywalki i poszedł szybko do klasy po kanapkę.
- Była już późna pora. Kasia siedziała w fotelu i oglądała film w telewizji. W prawym rogu ekranu pojawił się czerwony kwadracik. Chciało jej się spać, ale film przyciągał jej uwagę coraz bardziej.
- Michał lubił smak lekarstwa, które przepisał mu lekarz na kaszel. Już był zdrowy. Ale wrócił z podwórka i chciało mu się pić. Otworzył szafkę i sięgnął po butelkę z lekarstwem.
- Mama przygotowała dla Oli do szkoły na drugie śniadanie jabłko. Obok na talerzyku leżały ciastka. Ola wyjęła z torebeczki jabłko i napełniła ją ciastkami. Jabłko zostawiła w domu.
- Rafał wracał ze szkoły. Na asfalcie jego koledzy grali w piłkę. Zdjął tornister i przyłączył się do gry.
- Brat Wojtka zachorował. Lekarz przepisał mu lekarstwo. Wojtek nie chce zachorować jak jego brat i myśli, że lekarstwo brata uchroni go od tego. Zażywa lekarstwo brata.
(Dzieci króciutko uzasadniają swoje stanowiska).
- Uczniowie nadal siedzą w kręgu, wewnątrz leży arkusz papieru. Na środku arkusza jest koło z napisem: zdrowie. Każdy uczeń otrzymuje zielony kartonowy listek na którym ma napisać wyraz, który kojarzy się z podanym wyrażeniem Jedno chętne dziecko odczytuje swój wyraz i kładzie listek obok koła z napisem "zdrowie". Następni uczniowie układają swoje listki w promyczkach mając te same lub bliskie cechy. Na koniec uczniowie wyciągają wniosek -( najdłuższy promyczek daje odpowiedź), z czym najbardziej kojarzy się im "zdrowie"
- Ilustracja ruchowa do piosenki "Gimnastyka" (na dywanie).
Gimnastyka to zabawa, dla nas dzieci ważna sprawa. Ręce w górę, w przód i w bok, skłon do przodu, przysiad, skok. /bis
- Omówienie czynności wykonywanych w ciągu całego dnia przez chłopca. Przeliczanie i wpisywanie w okienka liczby godzin, które przeznacza na określone czynności (K.64 ćw.1-4).
- Indywidualne próby układania własnego diagramu przez uczniów i ich analiza.
- (Poproszenie gości o przejście na salę gimnastyczną). Przedstawienie inscenizacji pt. "Najważniejsza rzecz to - ZDROWIE!" dla zaproszonych gości oraz dzieci z oddziału "O" i uczniów klasy II i III.
(Scenariusz inscenizacji w załączeniu).
UWAGA: Po inscenizacji jako podziękowanie za przygotowany występ pielęgniarka wręcza uczniom kl. I wyprawki do higieny jamy ustnej od firmy "Blend a- med.".
- Podsumowanie i ogłoszenie wyników konkursu pt. "Dbamy o swoje zdrowie" przez pielęgniarkę szkolną. Wręczenie zwycięzcom dyplomów i nagród rzeczowych. Wszyscy uczniowie otrzymują po owocu (gruszki) za udział w konkursie.
- Inscenizacja ruchowa piosenek przygotowanych przez każdą grupę jako jedno z zadań konkursu.
- "Drzewo Zdrowia"- wszyscy obecni na sali uczniowie mają liście, na których wpisali lub narysowali swoje skojarzenie ze zdrowiem. Po zaśpiewaniu piosenki podchodzą do przygotowanej sylwety drzewa i przyklejają liście tworząc wspólne "drzewo zdrowia", które będzie zdobiło korytarz szkolny.
- Podziękowanie i pożegnanie przybyłych gości. (W trakcie zajęć rodzice i goście uzupełniają arkusz ewaluacyjny zajęć).
- Zabawy i gry ruchowe przygotowujące do gry w ringo (podrzuty, chwyty, toczenie, podania, chwyty, przerzucanie).
- Odczytywanie pełnych godzin ustawianych przez N. na zegarze ćwiczeniowym. Rozwiązywanie zagadek. Zapisywanie , którą godzinę wskazują zegary. Dorysowywanie wskazówek do podanych godzin. Rozwiązywanie zadania z treścią (K.65 zad.1-4).
- Czytanie ze zrozumieniem tekstu - Czy dbasz o swoje zdrowie? (P.59-60). Samoocena.
- Pisanie na pięciolinii dźwięku sol ćwierćnutami i ósemkami.
- Zadanie pracy domowej: Wykonaj ćw. 5 K.64, spróbuj ułożyć hasło antyśmieciowe.
Opracowała Elżbieta Niewińska |